Saturday, March 17, 2012

Bibik Indon dah pandai demand..!


Persatuan Agensi Pembantu Rumah Asing Malaysia (Papa)akan menarik balik pengambilan amah dari Indonesia jika pemerintah republik negara itu bertegas mengenakan syarat baru yang membebankan majikan-majikan di Malaysia.

Pemangku Presidennya, Jeffrey Foo berkata tindakan Indonesia yang menetapkan amah dari negara itu hanya menjalankan satu tugas khusus di rumah majikan dengan gaji minimum RM700 adalah tidak masuk akal.
Jeffrey mengulas kenyataan yang dibuat oleh Ketua Pengarah Bahagian Pembinaan Penempatan Tenaga Kerja, Kementerian Tenaga Kerja dan Transmigrasi Indonesia, Dr.Reyna Usman yang menyatakan seorang amah itu hanya menjalankan satu tugas khusus dengan gaji minimum RM700 sebulan.


Ini gila punya syarat..rakyat Malaysia dapat bantuan BR1M pun tak cukup nak bayar gaji bibik..takkan setiap kerja dirumah perlu menggajikan bibik..? Mengasuh bayi, tukang masak, kemas rumah, tukang basuh.. berapa ribu majikan nak bayar ni kalau dah setiap kerja khusus kena bayar RM700 sebulan. Kalau macam ni punya syarat, tokey rumah urut pun tutup kedai..pasal yang tukang urut kaki gaji lain, tukang urut badan gaji lain, yang urut kepala pun gaji lain.

Realitinya di Malaysia mengambil pembantu rumah ini sebenarnya adalah alternatif bagi mengurangkan beban sara hidup di ibukota bagi pasangan suami isteri yang bekerja sepenuh masa, lebih-lebih lagi bagi menguruskan anak-anak. Takkan setiap rumah perlu menggajikan 3-4 orang bibik bagi membuat kerja-kerja rumah..Kerja siang malam dapat gaji bulan-bulan lebur bayar ribu-ribu kat bibik..!Huh gila punya 'law' ni..kerja semata-mata untuk menyara bibik..dah pandai demand plak diaorang ni..Kalau dah bayar bibik indon ni minimum sebulan RM700, jadi suruh dia sewa rumah sendiri, makan minum pakai tangung sendiri, transport tanggung sendiri, sakit pening tanggung sendiri..amacam boleh?

Dengan syarat tak masuk akal dan kerenah birokrasi dari pemerintah Republik Indonesia dalam isu pembantu rumah ni, jadi eloklah disarankan pihak (Papa) supaya bertegas menggesa pihak kerajaan supaya menolak dan menarik balik kerjasama dengan pihak Indonesia dalam urusan pembantu rumah ini..kepada pihak kementerian yang terlibat dalam urusan pengambilan dan penghantaran bibik ni, cubalah celik mata skit, fikir secara rasional sebelum bersetuju dengan syarat tak masuk akal ni..senang crite ambik je dari negara lain, kasi boikot bibik Indon yang demand melampau sangat ni..kat kemboja pun ramai yang boleh jadi amah ni, buat kerja-kerja rumah.. diorang pun Islam, hidup miskin..lebih baik bagi diorang ni..!

0 comments:

Post a Comment

Followers